English | Français   rss
Liên kết
A Study on EFL University Teachers’ Emotion Regulation Strategies in the classrooms in Vietnam
Góp ý

A Study adapted the process model of emotion regulation (Gross, 1998, 2015) and made it applicable to studies in English language teaching. The  study highlights the reality that while teaching English, EFL teachers faced emotional situations in which they had to adjust their cognitive process first and then make changes to their teaching. The study results show that the process model of emotion regulation should not be understood as being stimulus-response processes or teachers being affected by external factors leading to their emotional responses. It is a looping process in which their emotions come and go and may be repeated. Therefore, the subject matter, and the teaching and learning contexts both are specific matters leading to certain kinds of emotions of the EFL teachers in the current study

Ph.D. Candidate: Ngo Thi Cam Thuy
Thesis title: A Study on EFL University Teachers’ Emotion Regulation Strategies in the classrooms in Vietnam
Major: Theory and Methodology of English Language Teaching
Code: 9 14 01 11
Academic year: 2019-2022
Supervisor:Assoc.Prof. Dr. Le Pham Hoai Hương
Institution: University of Foreign Languages and International Studies, Hue University
Contributions
The present doctoral dissertation has three major contributions.
- First, regarding theoretical contribution, the current study adapted the process model of emotion regulation (Gross, 1998, 2015) and made it applicable to studies in English language teaching. The study highlights the reality that while teaching English, EFL teachers faced emotional situations in which they had to adjust their cognitive process first and then make changes to their teaching. The study results show that the process model of emotion regulation should not be understood as being stimulus-response processes or teachers being affected by external factors leading to their emotional responses. It is a looping process in which their emotions come and go and may be repeated. Therefore, the subject matter, and the teaching and learning contexts both are specific matters leading to certain kinds of emotions of the EFL teachers in the current study.
- Secondly, regarding research methodology, this study employed a case study approach (Duff, 2008; Guba & Lincoln, 1994; Patton, 2002) to explore teachers' emotions in language classrooms. the saturation of this case study was seen in the emerged patterns of teachers’ emotions related to students’ discipline matters and English learning in the classroom, for example, their lack of engagement or failure to give correct answers.
- Thirdly, regarding pedagogical contribution, the findings of the current study give insights into EFL teachers’ emotions including unhappiness, anger, irritation, disappointment, and other negative emotions connected with students’ learning and behaviors. Thus, it contributes to suggest implications for EFL teachers in different contexts and in Vietnam in particular to manage themselves emotionally as in the following section.

----------------------------------------------------------

Tác giả: Ngô Thị Cẩm Thuỳ
Tên luận án: “Nghiên cứu các chiến lược điều tiết cảm xúc của giáo viên tiếng Anh trong khi dạy trong lớp học tại Việt Nam”
Chuyên ngành: Lý luận và Phương pháp dạy học bộ môn tiếng Anh
Mã số: 9 14 01 11
Năm học: 2019-2022
Người hướng dẫn khoa học: PGS.TS. Lê Phạm Hoài Hương
Tên cơ sở đào tạo: Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Huế
Những đóng góp mới của luận án
Luận án này có ba đóng góp chính.
- Về mặt lý thuyết, nghiên cứu này đã điều chỉnh mô hình quá trình điều tiết cảm xúc (Gross, 1998, 2015) và áp dụng nó vào các nghiên cứu về giảng dạy tiếng Anh. Nghiên cứu nhấn mạnh một thực tế rằng trong khi dạy tiếng Anh, giáo viên tiếng Anh đã phải đối mặt với những tình huống cảm xúc mà trước tiên họ phải điều chỉnh quá trình nhận thức của mình và sau đó thực hiện những thay đổi trong cách giảng dạy của mình. Kết quả nghiên cứu cho thấy không nên hiểu mô hình quá trình điều tiết cảm xúc là quá trình phản ứng kích thích hay giáo viên bị tác động bởi các yếu tố bên ngoài dẫn đến phản ứng cảm xúc của họ. Đó là một quá trình lặp đi lặp lại trong đó cảm xúc của họ đến rồi đi và có thể lặp lại. Vì vậy, chủ đề và bối cảnh dạy và học đều là những vấn đề cụ thể dẫn đến những cảm xúc nhất định của giáo viên tiếng Anh trong nghiên cứu này.
- Về phương pháp nghiên cứu, nghiên cứu này sử dụng phương pháp nghiên cứu tình huống nhằm tìm hiểu cảm xúc của giáo viên trong lớp học ngoại ngữ. Sự bão hòa của nghiên cứu điển hình này được thể hiện qua các kiểu cảm xúc nổi lên của giáo viên liên quan đến vấn đề kỷ luật của học sinh và việc học tiếng Anh trong lớp, chẳng hạn như việc họ thiếu tham gia hoặc không đưa ra câu trả lời đúng.
- Liên quan đến đóng góp về mặt sư phạm, những phát hiện của nghiên cứu hiện tại cung cấp cái nhìn sâu sắc về cảm xúc của giáo viên tiếng Anh bao gồm không vui, tức giận, cáu kỉnh, thất vọng và những cảm xúc tiêu cực khác liên quan đến việc học tập và hành vi của học sinh. Từ đó, góp phần gợi ý những hàm ý cho giáo viên tiếng Anh trong các bối cảnh khác nhau và ở Việt Nam nói riêng trong việc quản lý bản thân về mặt cảm xúc.

Liên kết
×